Co nam dała edukacja zdalna?

Pandemia COVID-19 wymusiła na społeczeństwie dostosowanie się do nowej, nieznanej dotąd rzeczywistości. Radykalne zmiany dotknęły wielu sektorów, w tym oświaty, a tradycyjne lekcje w ekspresowym tempie przeniosły się ze szkolnej sali do klas online. Dziś wszystkie placówki działają już w trybie stacjonarnym, jednak czas pokazał, że dostępne rozwiązania technologii cyfrowej mogą być cennym elementem edukacji. W jaki sposób można je wykorzystać w swojej klasie?

Rewolucja w świecie edukacji

N auka online, czyli inaczej nauczanie na odległość za pomocą platform internetowych, może odbywać się na wielu płaszczyznach. Są to m.in. lekcje, kursy, quizy, szkolenia, testy i sprawdziany. Są one dostępne na platformach, takich jak Zoom, Teams, Google Classroom, Moodle oraz innych.

Po wybuchu pandemii COVID-19 w 2020 r. aż 190 krajów było zmuszonych zamknąć szkoły, a 1,6 miliarda uczniów rozpoczęło kształcenie zdalne1.

Ponad rok później nadszedł koniec pandemii i nauki zdalnej. Czas jednak pokazał, że wypracowane w tym okresie narzędzia i metody (przynajmniej po części) zdały egzamin, zatem warto je od czasu do czasu wykorzystać w procesie edukacyjnym.

Jedną z ciekawszych form urozmaicenia szkolnej rutyny są zajęcia zdalne z ekspertami z różnych dziedzin. To atrakcyjna forma nauczania zarówno z punktu widzenia nauczycieli, jak i uczniów. Dlaczego?

Najważniejsze zalety warsztatów internetowych

Wygoda i duża różnorodność to główne zalety zajęć online z ekspertami. Co jeszcze przemawia za skorzystaniem z takiej formy kształcenia?

Efektywność

Jak pokazują badania, nauka online jest co najmniej tak samo efektywna, co edukacja stacjonarna. Warunkiem definiującym sukces jest jednak zaangażowanie.

Do takich wniosków doszli m.in. naukowcy ze Stanów Zjednoczonych, którzy przez trzy lata badali wpływ interaktywnych narzędzi edukacyjnych na zdolności uczniów. Okazało się, że 18% z nich osiągnęło lepsze wyniki w matematyce niż dzieci, które uczyły się w szkołach. W przypadku osób uczących się zdalnie, przyswajalność materiału wzrosła też od 25 do 60%2.

Elastyczność czasowa

Kursy online dają możliwość dostosowania terminu zajęć do niezwykle napiętego harmonogramu szkolnego. W przypadku stacjonarnych warsztatów klasa lub grupa potrzebuje czasu na dotarcie do miejsca docelowego, co nierzadko wiąże się kilkugodzinnym opuszczeniem placówki. To z kolei generuje koszty. Nie wszędzie bowiem da się dojechać komunikacją miejską.

W przypadku przedszkolaków i klas młodszych często jedyną opcją jest wynajęcie prywatnego transportu. Zajęcia online rozwiązują oba powyższe problemy.

Dostępność

Zdalne warsztaty dają okazję do czerpania wiedzy od ekspertów, którzy niekiedy znajdują się w bardzo dużej odległości od placówki edukacyjnej. W przypadku lekcji internetowych dystans nie jest już przeszkodą. Oprócz tego warto zwrócić uwagę na szeroki zakres tematyczny e-learningów. W internecie można znaleźć ogromną pulę materiałów edukacyjnych niemal na każdy temat.

Możliwość spędzenia czasu z nauczycielem i rówieśnikami

Internetowe warsztaty z ekspertami łączą w sobie wszystkie pozytywne aspekty edukacji zdalnej i stacjonarnej. Oprócz wyżej wspomnianych zalet, stwarzają też okazję do bezpośredniej interakcji z grupą. Dzięki temu klasa może na bieżąco zadawać nauczycielowi pytania i dyskutować na temat danego zagadnienia. Trzeba bowiem pamiętać, że socjalizacja jest jednym z ważniejszych elementów rozwoju człowieka. Zatem połączenie tych dwóch form edukacji - klasycznej i internetowej, jest interesującą alternatywą, która daje wymierne korzyści zarówno nauczycielom, jak i uczniom.

Edukacja przyszłości

Edukacja zdalna oferuje wiele różnorodnych rozwiązań, które mogą stać się atrakcyjną formą uzupełnienia kształcenia dzieci i młodzieży. Jednym z nich są lekcje online z ekspertami.

Zakres oraz tematyka zajęć internetowych są niezwykle bogate i z pewnością każdy nauczyciel znajdzie coś, co zaciekawi jego uczniów. To interesująca forma nauki, która ułatwia zapamiętywanie materiału i rozbudza ciekawość. Warto zatem, raz na jakiś czas, skorzystać z takiej formy nauki. Bo dlaczego by nie połączyć przyjemnego z pożytecznym?

___

1 A. Szczygieł, Status online - plusy i minusy nauczania zdalnego podczas pandemii COVID-19, w: Kultura i wychowanie nr 2(20)/2021, s. 10, https://ojs.ahe.lodz.pl/index.php/kultura_i_wychowanie/article/view/67

2 Czy nauka online jest skuteczna? https://lecibocian.pl/czy-nauka-online-jest-skuteczna/, dostęp: 24.10.2024 r.