Po co wychodzić z uczniami? Czyli kilka słów o zaletach i wyzwaniach związanych z organizacją wycieczek
Są źródłem zabawy, rozbudzają wyobraźnię, a także uczą współpracy. Wycieczki klasowe, bo o nich mowa, stanowią doskonałą odskocznię od monotonii szkolnej ławy. Pozwalają uczniom zdobyć wiedzę w ciekawy sposób oraz umożliwiają odkrycie nowych pasji. Jednak w jaki sposób zorganizować wyjazd, aby był jednocześnie interesujący i w pełni realizował założenia dydaktyczno-wychowawcze?
Jedziemy na wycieczkę!
P odróże kształcą i... kształtują. Wiadomo to nie od dziś. Bo właśnie w trakcie podróży często zdajemy sobie sprawę, że wszystko wokół się zmienia. Obserwujemy, eksplorujemy, uczymy się. Dotyczy to również (a może - przede wszystkim) dzieci, które podczas wypraw chłoną informacje "jak gąbka". Dlaczego?
Dlatego, że najchętniej przyswajają wiedzę, gdy mogą jej dotknąć, zobaczyć lub poczuć na własnej skórze. Mniejsze i większe wyjazdy stanowią zatem doskonałą formę stymulacji młodego człowieka. W długoterminowej perspektywie może ona zaprocentować pojawieniem się nowych zainteresowań lub zdobyciem cennych umiejętności.
Alternatywny sposób na naukę
W tym miejscu warto podkreślić znaczenie wycieczek szkolnych. Wyjazdy w towarzystwie nauczyciela oraz kolegów i koleżanek z klasy stwarzają niepowtarzalną okazję do bezpośredniego kontaktu z nauką, historią, kulturą czy przyrodą. Ponadto sprzyjają integracji, pracy zespołowej i rozwojowi umiejętności komunikacyjnych. Korzyści można wymieniać bez końca.
Zorganizowane wyjścia pełnią też ważną rolę w procesie nauczania przedszkolnego. Mogą przybierać formę spacerów lub wycieczek - rekreacyjnych, turystycznych czy też przyrodniczych. Podczas takich wyjazdów maluchy mają szansę na swobodną zabawę, integrację oraz naukę nowych umiejętności.
W ostatnich latach dużą popularnością w placówkach oświatowych cieszą się również różnego rodzaju warsztaty. Oferta i tematyka spotkań jest bardzo zróżnicowana. Do wyboru są m.in. zajęcia muzyczne, plastyczne, naukowe, sportowe, kulinarne oraz wiele innych.
Musi być ciekawie
Pamiętajmy, że wycieczka klasowa to jeden z podstawowych elementów kształcenia w procesie edukacyjnym. To lekcja, tylko "zaserwowana" uczniom w interesujący i niecodzienny sposób. Powinna zatem wprowadzać, pogłębiać, rozszerzać lub utrwalać realizowany materiał. Musi też być atrakcyjna z punktu widzenia dziecka. Ten ostatni punkt często bywa jednak dla nauczycieli nie lada wyzwaniem.
W obecnych czasach trudno zainteresować maluchy i młodzież aktywnością inną niż w przypadku użycia smartfona lub komputera. Jak pokazują badania przeprowadzone w 2015 r. przez Fundację Dzieci Niczyje, ponad 40 proc. rocznych i dwuletnich maluchów w Polsce korzysta z tabletów lub telefonów komórkowych! Z kolei połowa nastolatków uważa, że jest uzależniona od smartfona - bije na alarm organizacja Common Sense Media1.
W wielu przypadkach osoby z pokolenia "iGen", dla których internet jest już stałym elementem życia, wolą spędzać czas online niż w realnym świecie. Dlatego szkolne wyjazdy powinny nie tylko stwarzać okazję do zaspokojenia głodu wiedzy, ale także zadziwiać, skłaniać do refleksji, przemyśleń i zadawania pytań.
Po co wyjeżdżamy? Czyli krótko o celach wycieczek szkolnych
Wycieczka szkolna to jedna z metod wychowania i nauczania, która może być realizowana na różne sposoby. Organizując wyjazd na pewno należy przemyśleć cel i charakter wyprawy, czas jej trwania, odległość czy zakres tematyczny.
Kluczową sprawą jest też oczywiście opracowanie programu wycieczki. Bogaty i różnorodny harmonogram będzie kluczem do zorganizowania ciekawej i zapadającej w pamięć wyprawy.
Nauka poprzez zabawę i doświadczanie
Kiedyś wycieczki klasowe oznaczały po prostu naukę poza szkołą. Taki wyjazd, oprócz zmiany otoczenia, zazwyczaj nie zapewniał uczniom zbyt wielu rozrywek i atrakcji.
Współcześnie pod hasłem "wycieczki szkolnej" rozumiemy raczej integrację połączoną z poznawaniem i doświadczaniem świata.
Przykład? Wykłady z ekologii zastąpiono ciekawymi zajęciami w lesie lub sadzie, a wielogodzinne elaboraty historyczne ustąpiły miejsca tematycznym grom terenowym. Do wyboru są też wyjazdy tematyczne, takie jak szkoły przetrwania, spotkania z folklorem, warsztaty kulinarne i wiele innych. Jest w czym wybierać. Ważne jednak, aby określić CEL i SENS wyjazdu. Wówczas wycieczka stanie się ciekawym urozmaiceniem i nietuzinkowym sposobem na wprowadzenie lub utrwalenie materiału dydaktycznego.
___
M. Raczek, Dzieci z pokolenia "iGen". Co im grozi przez smartfony?, dostęp: 22.08.2024 r. Dzieci z pokolenia "iGen". Co im grozi przez smartfony? (trojmiasto.pl)